torsdag 23 januari 2014

Den där maten

Dieter hit och dieter dit. Man får äta dittan men inte dattan. Vi har alla ett skruvat men samtidigt rakt förhållande till vad vi stoppar i oss. Mat är inte enkelt även om det borde vara just det, enkelt. Vi måste äta.

Det är ännu svårare när man är tvungen att kombinera två olika synsätt på och förhållande till mat. När jag flyttade ihop med min sambo insåg vi båda vi hade rätt olika syn på mat. Sambon gillar kött i alla dess former. Själv rynkar jag på näsan åt kött. Istället gräver jag ner mig i linser, fisk, bönor sallad och rotfrukter. Utan sambon hade jag nog varit fullblodsvegetarian idag.

Men någonstans måste vi mötas och äta. Det hade gått att lagade två olika rätter varje dag men i längden är det ohållbart. Det hade även varit möjligt att jag, som lagar maten, utsett mig till själv till diktator och endast lagat mat som jag tyckt om. Räckt långfingret åt kompromisser och sambons åsikter. Vilket inte heller hade fungerat i längden, alla diktatorer blir störtade förr eller senare.

Nu kompromissar vi, ibland kött, ibland linsgryta och ofta något mitt emellan men det funkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar