onsdag 22 januari 2014

Fota föreläsningen ?

Det finns ett  fenomen som man stöter på lite nu som då när man studerar. Ett fenomen som har ökat på senaste tiden, studerande som fotar powerpointen (pp) istället för att skriva av den. På dagens föreläsning var det återigen en person som istället för att plocka fram papper och penna eller dator valde att fota föreläsningen med sin telefon.

Det här är något som jag inte vet hur jag skall ställa mig till. Eftersom jag har studerat länge så vet jag hur jobbigt det kan vara att skriva av sida efter sida samtidigt som man förväntas följa med i vad som sägs och diskuteras. Men jag vet också att alla de föreläsningsanteckningarna jag plitat ner under åren också har lett till att jag idag är snabb på att sortera ut det viktigaste och kan skriva fort som katten. Genom att fota varje föreläsning drillas man inte i de här två konsterna.

Man kan också se på fenomenet ur ett helt annat perspektiv. Idag är det inte alla föreläsare som vill dela med sig av sitt föreläsningsmaterial på så vis att de skickar ut pp:en till alla som vill ha den. Pp:n är deras undervisningsmaterial och varför skulle de då gladeligen dela ut det till höger och vänster? Vi kan även blanda in upphovsrätten om vi så känner för det. I det sammanhanget är det rent av oartigt att plocka fram telefon och fota bild efter bild.

Summa summarum nej jag är inte för att använda kameran på telefon framför papper och penna eller dator om man är lagd och det hållet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar