måndag 2 december 2013

December och studier

December är månade för förväntan och juleljus men också tiden när man umgås med familjen och sprider glädje i det kalla, mörka norden. För den studerande är december månaden när man gör allt det där plus slåss mot anfallande deadlines enbart utrustad med en penna och de egna kunskapen.

December.. Jag har alltid haft ett kluvet förhållande till den månaden. Dels älskar jag månaden för den är fylld av ljus, mys och förväntan mitt i allt det grå och trista. Dels avskyr jag månaden eftersom det är nu som alla kurser avslutas. Varje december är fylld med otaliga uppgifter och de tycks aldrig minska, tvärtom är jag bergsäker på att de små %¤#&# förökar sig när ingen ser på.

Med stressen lysande ur ögonen besöker jag julmarknader, där enbart de garvade kan skilja studiestress och julstress åt. Utmattad sommar jag på soffan i skenet från julstjärnan i fönstret med ännu en tung och tjock teoretisk klassiker på magen. Analyser skrivs i ljudet av svordomar och sakrala toner. Julklappar inhandlas från en lista där utkastet till en uppgift finns skriven på baksidan.

December är och förblir en intressant månad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar